dinsdag 13 februari 2018

RAUWE NATTE NOTEN

Wablief? Natte noten?


Image result for geweekte noten


Jawel, natte noten.
We zijn zó de verkeerde kant uit gestuurd met onze gezondheid.

Eerst even over gekookt voedsel. Pastasaus, chutneys, relishes, aardappelsalade, ALLES wat is ingeblikt met een snuf suiker voor de broodnodige vitaminen (haha) is gekookt. Kijk om je heen.
Dus je denkt dat je gezond eet als je je houdt aan groenten etc.
Maar helaas. 'Mijn' sjamaan indianinthemachine heeft aangegeven dat het voedsel bij voorkeur rauw moet zijn. Waarom? Gekookt voedsel onttrekt een soort lijm aan het lichaam, dat ons langzaam vastzet en veroudert.
Dus het is niet zomaar voor de sier

Dan de noten, de NATTE noten'. Geweekte noten. Bij het advies van noten bij het dieet klaagde ik over mijn niet zo nut-proof gebit. Weken, zei de sjamaan.
Nou, euh, daar had ik zo meteen mijn voorstelling van. (oh hier stop ik daar maar mee haha).
Goed, advies in m'n zak en verder met leven. Voor de rauwkost herinnerde ik me een kookboek in de kast. En wat zegt het? Aan de lopende band  sausjes met geweekte noten. Daardoor was het, oh ja, ook in de kast beland.
Nog een gezondheids kookboek, op zoek naar lekkere rauwkost, want o het bestaat.
Maar wat staat er weer? Geweekte noten! En nu weet ik ook waarom. Lees:

'Voor een gemakkelijkere verteerbaarheid en betere voorziening met enzymen en vitaminen laat u de zaden of noten eerst een nacht weken, giet dan het weekwater weg en spoel het goed af.
Door het weken worden de ontkiemingsremmende enzymremmers afgebroken, die ook in het lichaam de vertering afremmen. Bovendien vormen zich door dit proces talloze nieuwe enzymen en vitaminen.
Uit: Koken met de vijf tibetanen, Devanando Otfried Weise en Jenny Frederiksen, ISBN 9063783302 van uitgeverij Schors.

Dus, dames en heren en jongens en meisjes: rauwe NATTE noten, en niet, zoals met alles gebeurt, verhitten. Scheelt ook mooi in de gasrekening.
Je eet ze dan niet zoals ons bij de borrel is aangeleerd. Je stampt ze fijn, in een vijzel, of als je het hebt, een of ander blenderding of iets dergelijks.

P.S. Ik word nu meteen weer lastig gevallen met een of ander oplichtende waarschuwing die ik krijg bij alles wat de huidige samenleving niet zint. Dat betekent: we zijn op het goede spoor.


Op avontuur! Eet gezond!