zaterdag 12 mei 2018

GEEN TIJD OM GEZOND TE LEVEN?




Geen tijd om gezond te leven?

Beste lezer,

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat gezond leven geen haalbare kaart is, omdat het te veel tijd in beslag zou nemen. Het klopt dat als je alles op de ideale manier doet, het aardig wat tijd kan kosten. Je eigen groenten kweken of zelf je brood kneden zijn tijdrovende bezigheden. Zelf heb ik ook een druk leven en toch lukt het me om gezond te eten. In deze nieuwsbrief vertel ik hoe!
Dat gezond leven niet mogelijk is omdat het een tijdverslindende hobby is, is vaak een excuus om geen veranderingen te hoeven maken. Ik vind dat altijd zonde, omdat ik zeker weet dat gezonde voeding je beter laat voelen. Je energie neemt toe en je positiviteit wordt vergroot. Door de toegenomen energie van gezond leven, is lang uitrusten vaak overbodig en kun je eerder weer aan de slag. In zekere zin bespaart gezond leven dus ook veel tijd. Wanneer je nu tijd spendeert aan jezelf en je gezondheid, is de kans kleiner dat je lichaam later tijd opeist door ziekte of chronische klachten. Over je hele leven genomen kan dat dus ook tijd besparen.
Gelukkig is ook met beperkte tijd gezond leven goed mogelijk:
Wanneer je een meeting hebt of bezoek over de vloer krijgt, kun je prima overleggen of bijkletsen tijdens een wandeling. Steve Jobs had de gewoonte om projecten tijdens het wandelen in het bos te bespreken.
Elk uur slaap voor twaalven telt dubbel. Wanneer je van 11 tot 7 slaapt, werkt dit verkwikkender dan wanneer je van 1 – 9 slaapt. Wanneer je goed slaapt, ben je overdag meer gefocust en kun je taken en opdrachten sneller en adequater afhandelen. Op dagen dat ik weinig heb geslapen, kan ik gaan 'dweilen' en komt er weinig uit mijn handen. Door goed te slapen verhoog je je productiviteit enorm en daarmee bespaar je veel tijd.
Wanneer je hoofd overloopt, kun je prima mediteren op momenten dat je aan het wachten bent. Bijvoorbeeld voor een stoplicht of in de rij bij de kassa. Je kunt je dan concentreren op je ademhaling en je hoofd even helemaal leeg maken.
Laat elektronica even voor wat het is. De computer, tv of smartphone zijn zwarte gaten als het om je kostbare tijd gaat. Je kunt beter gericht TV kijken dan wat zappen. Het is beter om 3 keer per dag je mail te checken, dan elke 5 minuten. Vooral social media kunnen vanwege het verslavende karakter veel tijd opslurpen.
Kook voor meerdere dagen op een moment dat je wel tijd hebt. Op zondag maak ik vaak een grote pan soep, die ik kan invriezen voor later. Ook voor het avondeten kook ik het dubbele, zodat ik het een dag later alleen nog maar even hoef op te warmen.
Als het om gezonde voedingsgewoontes gaat is minder eten vaak al heel bevorderend voor je gezondheid. Geen geraffineerde voeding en alcohol, maar veel groenten, fruit en noten is de basis. Als je weinig tijd hebt om gezond te koken, kun je kiezen voor diepvriesgroenten of voorgesneden groenten. Deze kun je dan roerbakken of wokken en daarmee kun je in 10 minuten een gezonde maaltijd op tafel zetten. Als je zelfs daar geen tijd voor hebt, kun je ook kiezen voor kant-en-klare maaltijden. Maar dan niet die in de supermarkt, maar die van Kooc:
Voedingsdeskundige en ir. levensmiddelentechnologie Ralph Moorman, een autoriteit op het gebied van gezonde voeding, heeft een jaar geleden samen met Kooc een biologische maaltijdservice opgezet. Kooc bezorgt kant-en-klare verse maaltijden zonder gluten, zuivel, e-nummers en geraffineerde plantaardige vetten aan huis. Bij Kooc koken ze met kokosolie en olijfolie. De groenten worden zelfs gestoomd om de voedingswaarde zo hoog mogelijk te houden. De maaltijden zijn gebaseerd op veel groenten, wat bij de meeste kant-en-klaar maaltijden niet het geval is. Er is keuze uit vlees, vis, vegetarische of zelf veganistische maaltijden. Het leuke is dat bezorgen vanaf 9 maaltijden gratis is. Ik heb deze week een uitgebreide review geschreven over mijn ervaringen met deze maaltijden.
Hoge korting
Ik heb Kooc gevraagd of ik de lezers van aHealthylife een korting mag geven. Dat vonden ze prima. Met de code ahealthylife25 krijg je deze week 25% korting op de biologische maaltijden op de site van Kooc.
Voor het noemen van Kooc krijg ik niet betaald. Ik ben oprecht heel enthousiast over deze maaltijden!
Zonnige en gezonde groet,
Juglen Zwaan 
aHealthylife.nl